[:ro]Split TVA intre abordare teoretica si incercarea de a-l face aplicabil[:]
[:ro]Povestea contului de TVA a inceput public cand un ONG din Marea Britanie si-a prezentat cercetarile pe care le-a facut in pauzele de cafea la The Brussels Tax Forum 2009. Englezii aveau niste studii foarte precise cat nu incaseaza ei anual ,care este nivelul evaziunii din tva.
Apoi problema a fost studiat de catre Comisia Europeana facandu-se un raport pe aceasta tema :”Study on the feasibility of alternative methods for improving and simplifying the collection of VAT through the means of modern technologies and/or financial intermediaries Executive summary – 20 September 2010″‘. in acest studiu s-au propus patru modele:
- Tva splitat,
- monitorizare centralizata a tva-ului(The central VAT monitoring database model) care s-ar putea realiza daca avem facturare electronica la B&B
- Model tip depozit de date in care persoana impozabila ar trebui prin softul contabil sa poata genera un
fișier standard de audit pentru taxe iar datele din acel fișier trebuie să fie stocate într-o locatie
care poate fi accesat de autoritatea fiscală(The data warehouse model) - Modelul persoanei taxabile certifica(The certified taxable person model)sistemul de control intern si softul contabil sa fie verificat si certificat de organele fiscale.
Ministerul de Finante a propus pentru Romania ”Ordonanță nr. privind plata defalcată a TVA ” pe care voi incerca sa o analizez din punct de vedere : legal, economic si tehnic(mod practic de implentare cu unele exemple)
A. Din punct de vedere legal ordonanta impune unele schimbari in Codul Fiscal de aceea ar trebui asigurata informarea contribuabililor, conform prevederilor in vigoare: modificarea/completarea Codului fiscal “prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I”, precum și predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie să se asigure “stabilitatea impozitelor, taxelor și contribuțiilor obligatorii”, “pentru o perioadă de timp de cel puțin un an, în care nu pot interveni modificâri în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe și contribuții obligatorii”.
B.Din punct de vedere economic:
- investitii suplimentare in hard si soft de catre:
-contribuabil
-banci
-autoritati fiscale
- cresterea birocratiei care duce la marirea volumului de munca(dublare plati,măsuri suplimentare de verificare și de management pentru TVA) ,necesitand personal suplimentar ,fonduri care nu au fost incluse in bugetul anual, fapt care poate duce la reduccerea fondurilor intreprinderilor si chiar falimentul lor
- cresterea costurilor cu comisioanele bancare
- timpul de implementare fiind scurt este dificil pentru personalul societatilor sa inteleaga si sa aplice corespunzator atatea modificari , iar partea de penalizare a statului pentru aplicare incorecta de catre contribuabil este destul de importanta (amendă egală cu 50% din suma reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului; amendă cuprinsă între 2000 lei și 4000 lei; amendă egală cu 10% din suma reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului)
- scaderea cash flowului intreprinderii
C. Din punt de vedere tehnic
Trebuie sa ne gandim practic in raport de tipul de activitate cum am putea integra acest condept continuandu-ne activitatea fara mari perturbari. Pentru ca scopul acestei masuri este de a avea mai multi bani la buget si de a elimina evaziunea din tva si nu de a bloca activitatea economica. De aceea trebuie sa analizam cu atentie fluxul economic cel care aduce banii si sa incercam sa nu blocam/diminuam cashflowul contribuabilior fara nici un fel de eficienta fiscala.
Daca ne uitam in Codul Fiscal art.310-315cu1 vom vedea o multime de activitati cu regim special de tva, in care practic nu se poate aplica aceasta propunere decat cu cheltuieli foarte mari ,si cu implementare in timp mare .
Si in cazul aplicarii regimului normal de tva pot aparea dificultati reale in aplicarea propunerii ,care pot duce la blocarea activitatii. Daca discutam de comert un domeniu care pare simplu avem: retur de marfa, returnare de catre client a produsului conform legislatiei in vigoare, diverse forme de plata si finantare.
Practic tinand cont de cele 3 zile din propunerea de ordonanta vorbim de o contabilitate in sistem real, dar fara a avea la dispozitie infrastructura soft si hard necesara(vezi experienta cu conturile de trezorerie). Firmele mici nu isi pot permite aceste cheltuieli de personal si de investitie.
Marea Britanie incearca o aplicare inteligenta a acestui model la vanzarile online ale comerciantilor straini catre cumparatorii britanii prin extragerea tva in timp real la plata cu cardul si depunerea sunei la autoritatea fiscala.
Noi credem ca masura se poate aplica dupa un studiu mai atent , in tipurile de afaceri cu risc ridicat si care se preteaza la automatizare
expert contabil Buharu Mihaela Dorina si expert contabil Tirpe Ionel
[:]
Lasă un răspuns